Generelle vilkår og betingelser

Kjøp i nettbutikk

Alle kjøp som gjennomføres i nettbutikken betales under gjennomføring av ordren og vil plukkes, pakkes og sendes samme dag, eller neste virkedag. Bestillingsvarer og eventuelt utsolgte produkter vil kunne gi forsinkelser. Les mer om avvik under levering. Ved mottak av ordren er det viktig at pakkseddel kontrolleres slik at antall, mål og produkter stemmer med bestilling. Ta kontakt med kundeservice så raskt som mulig ved eventuelle feil. Vi ordner opp. Våre kunder må være over 18 år og bedriftsavtaler inngås kun med norskregistrerte foretak. Alle bedrageriforsøk vil politianmeldes.

Forhandlere - det opprettes egne fakturaavtaler med forhandlere.

Levering

Ringdal Garden leverer over hele landet normalt innen 1-4 virkedager etter ordren er hentet av transportør om ikke annet er avtalt. Normalt sender vi med Bring. Bedriftskunder kan avtale egne leveringsmetoder. 

Levering blir utført med Bring / Posten og sendes til ditt nærmeste hentested.

Forhandlere - bestillinger sendes med Nor Lines eller Bring og leveres til butikk eller lager som avtalt.

Priser

Privat - Alle priser på disse nettsidene oppgis i norske kroner inkludert mva. Totalkostnaden for din ordre vises i handlekurven ved utsjekk, med mindre annet er angitt. Vi tar forbehold om prisfeil og andre avvik som fører til at din ordre må endres. Ved eventuelle endringer vil vi ta kontakt med deg. Du står da fritt til å kansellere ordren eller gjøre endringer. Våre leverandører gjennomfører prisendringer en eller flere ganger hvert år og justeringer vil gjennomføres på alle påvirkede varer i nettbutikken. Allerede fullførte ordrer vil ikke bli påvirket.

Forhandlere - Etter innlogging vises alle priser netto eks mva. Totalkostnad vises i handlekurven ved utsjekk. Avtalt fraktkostnad påløper med mindre annet er avtalt. Ut over dette gjelder samme betingelser som for privat under denne seksjonen.

Betaling

Privat - I nettbutikken kan du betale med de vanligste bank- og kredittkort (VISA, Mastercard og Maestro), faktura, delbetaling og Vipps. Kortbetalinger vil belastes ditt kort når ordren sendes med transportør. Betaling med Vipps blir gjort gjennom ditt mobilnummer og BankID på mobil. 

I samarbeid med Collector tilbyr vi en trygg og enkel faktura- og delbetalingsløsning. Tjenesten tilbyr deg en engangskreditt som betaling for dine kjøp. Engangskreditten innebærer at kreditten er bundet til det enkelte kjøp og at du som forbruker ikke har noe ytterligere utestående kredittforhold med Collector. 

Ved valg av faktura er forfallstiden 14 dager. Faktura sendes til den e-postadressen du har oppgitt eller til din folkeregistrerte adresse avhengig av ditt valg av distribusjonsmåte på kjøpstidspunktet. Ved valg av faktura kan du velge å betale hele beløpet med en gang eller alternativt logge inn på bill.lindorff.no og søke om en delbetalingsavtale.

For å kunne benytte tjenesten må du på kjøpstidspunktet ha en permanent og offisiell norsk bostedsadresse og være minst 18 år gammel. Betalingsmåten er bare tilgjengelig for privatpersoner, og forutsetter at du har tatt vare på dine økonomiske forpliktelser og har en god betalingshistorikk.

En kredittsjekk gjennomføres i forbindelse med kjøpet. Kredittvurderingen utføres av Collector Bank, og informasjonen vil ikke bli lagret hos nettbutikken hvor kjøpet blir utført. Din personlige informasjon vil kun bli benyttet til å beslutte om kreditt skal gis eller ikke. Ved for sen eller uteblitt betaling tilkommer purregebyr og forsinkelsesrente og eventuelle omkostninger ved inkasso.

Tilbakebetaling ved faktura- og delbetalingskjøp: Dersom du har betalt din faktura eller delbetaling, men senere angrer på ditt kjøp har du et tilgodehavende hos Collector. Collector tilbakebetaler den summen du har betalt etter at vi har mottatt en godkjent retur. Tilbakebetalingen vil skje til din konto og du må derfor informere Collector om ditt bankkontonummer og fakturaopplysninger.

Kontakt Collectors kundeservice via e-post post@collectorbank.no eller via telefon 22 41 14 55, mandag – fredag kl. 08.00 – 16.00.

For delbetaling påløper et månedlig gebyr på NOK 39 og en rente på 21 %. Normalt tilbys delbetaling over 3, 6, 12 eller 24 måneder spesifisert i henhold til kjøpesum. Denne summen kan være gjenstand for endringer og alle slike endringer finnes i oppdatert utgave på nettisdene til Collector Bank.

Bedriftsavtale

Alle typer bedrifter kan opprette bedriftsavtale hos Ringdal Garden - faste avtaler, innkjøpsliste og en dyktig leverandør med lang erfaring. Les mer under Bedriftsavtaler. NB! Forhandleravtaler er ikke det samme som bedriftsavtale. 

Forhandleravtale

For å bli forhandler må du lagerføre varer. Vi stiller ingen krav til minsteuttak, men forhandlere må ha fysisk butikk eller nettbutikk med eget lager. Forhandlere er subjekt for løpende kredittvurdering - først når avtalen opprettes og deretter to ganger per år. Dette er selvfølgelig ikke en kostnad som belastes deg som forhandler. Ved godkjent kredittvurdering vil forhandleren bli tildelt kreditt og motta faktura per ordre. Ved mislighold av betalinger eller om kredittvurderingen ikke blir godkjent vil forhandleren måtte forhåndsbetale ordren. 

Personvern

Disse nettsidene bruker Cookies (informasjonskapsler) for å gi deg en bedre brukeropplevelse og for å gi oss statistikk over bruk av nettbutikken. 

I forbindelse med bestillingen, godtar du at Ringdal-garden.no lagrer og bruker informasjonen din. Vi gjør dette for å oppfylle våre forpliktelser overfor deg. Vi dokumenterer også all kommunikasjon vi har med deg via e-post, for å kunne tilby tjenesten som du forventer av oss. Ringdal Garden vil ikke avsløre din personlige informasjon til tredjepart. Under Privacy Act, har du behov, en gang i året, retten til å være en del av den informasjonen vi har lagret om deg. Vi forbeholder oss retten til å bruke e-post for å sende markedsføring og nyhetsbrev.

Pakkesporing

Vi forsøker til enhver tid å holde lagerstatus oppdatert slik at du alltid vil motta en komplett ordre. Hvis vi mot formodning skulle mangle en vare vil denne ettersendes fraktfritt. Ringdal Garden vil bekrefte med ny leveringsdato.

Ringdal Garden benytter Bring som transportør til privat, og Norlines / Bring til bedrifter og forhandlere.
Pakkesporing Bring: http://www.bring.no/

Transportkostnader

Ringdal Garden sender de aller fleste ordrer med Bring / Posten Norge, med unntak til forhandlere eller bedrifter med egen avtale. Som privatperson vil alle kostnader, inkludert fraktpris vises i handlekurven ved utsjekk. Til forhandlere kan det tilkomme ekstra fraktkostnader om avtalt. Ringdal Garden forholder seg til transportørens til enhver tid oppdaterte satser. Hos Ringdal Garden tilkommer ingen skjulte kostnader. Forsendelser sendt med Posten Norge, Bring eller andre transportører, som er innlevert ditt lokale postkontor for henting vil ligge på aktuelt kontor i 14 dager etter ankomst. Blir ikke forsendelsen hentet ut inne fristen satt av postkontoret, og den sendes i retur vil kunden belastes fraktkostnader begge veier (minimum 250,-) + behandlingsgebyr pålydende 150,-.

Skader eller mangler

Har du ikke mottatt alle varene som ble bestilt og varen ikke er restet hos Ringdal Garden ber vi deg ta kontakt med kundeservice hvor du oppgir hvilken vare som mangler, ditt kundenummer og ordrenummeret det gjelder, så skal vi hjelpe deg med å finne ut hva som har skjedd.

Har du mottatt feil vare, en vare som ikke stemmer i.h.t. ordrebekreftelsen tar du kontakt med kundeservice hvor du oppgir hvilken vare som mangler, ditt kundenummer og ordrenummeret det gjelder. Du vil motta en bekreftelse på at varen er feil og at du kan returnere varen til oss. Retur av varer må godkjennes av oss før en eventuell retur. Hvis du ikke har mottatt en bekreftelse om at Ringdal Garden aksepterer retur av varen vil du bli belastet for transportkostnader. Produktemballasje må være uåpnet. Erstatning eller bytte av vare som er åpnet vil ikke aksepteres.

Har du mottatt en skadet vare må følgende prosedyre utføres:
Ta vare på emballasje og produkter.
Meld i fra om retur til Ringdal Garden (som beskrevet over).
Vent på returbekreftelse fra Ringdal Garden og henvend deg så hos Posten eller Bring med skadde produkter inkludert all emballasje.
Skriv ut en skademelding. Posten eller Bring hjelper deg med dette.
Sammen med returbekreftelse fra Ringdal Garden og skademelding fra Posten/Bring sendes varen til Ringdal Garden
Ringdal Garden sender deg ny vare eller refunderer varekostnaden etter avtale.
I.h.t. lovverket (Lovdata.no) henvises det til at du utfører slike saker "innen rimelig tid". Ved å handle hos Ringdal Garden aksepterer du at dette er innen 14 virkedager fra du har mottatt produktet(-ene), tilsendt eller hentet ved vårt lager.

Utepeiser og bålpanner

Utepeiser og bålpanner har blitt veldig populære i Norge og mange nordmenn benytter disse både hjemme og på hytta. Bålbrenning skal utføres med ytterste forsiktighet! Det er viktig å ta forhåndsregler som ikke å bruke utepeiser og bålpanner på underlag av gress, lyng, treverk eller andre brennende materialer. Bålbrenning er i Norge forbudt i all utmark. Forbudet gjelder skog, lyng, gress, snaufjell, holmer og strandområder. 

Tips til trygg bålbrenning

  • Ta hensyn til skog- og jordbrannfare og vindforhold.
  • Sørg for at underlaget er av materialer som tåler høy varme (stål, betong, stein, etc.) Selv om underlaget tåler høy varme anbefales det å gi beskyttelse mot eventuell misfarging ved å legge løse heller, stålplater eller lignende under og rundt utepeisen/bålpannen.
  • Den som er ansvarlig for bålet skal være voksen og edru.
  • Bålet må være i god avstand fra bebyggelse, treverk og vegetasjon.
  • Det er strengt forbudt å brenne bål på svaberg, selv om bålet brennes i en utepeis eller bålpanne.
  • Ha slokkemidler lett tilgjengelig.
  • Det er forbudt å brenne plast, bygningsmaterialer og søppel.
  • Når du forlater bålplassen skal bålet være helt slukket.

Bruk av gnistfanger

Gnistfangeren er produsert i tynt stål med mange små hull som skal øke sikkerheten ved at større glør og gnist ikke forsvinner ut av bålpannen eller utepeisen. Det tynne stålet gjør at gnistfangeren ikke er spesielt solid og må behandles med varsomhet. For at ikke gnistfangeren skal deformeres og/eller bli ødelagt skal den ikke brukes hvis det brennes med høye flammer i utepeisen eller bålpannen. Vi anbefaler i alle tilfeller å holde et moderat flammenivå. Gnistfangere erstattes ikke ved deformasjon eller om den blir ødelagt.

Ringdal Garden fraskriver seg ethvert ansvar for følger som kan oppstå, eller som har oppstått i forbindelse med bruk av utepeiser, bålpanner, bålbrenning, grill og utstyr til disse.

Reklamasjon

Ved produktreklamasjon skal kundeservice kontaktes gjennom kontaktskjemaet på disse sidene. Er det feil eller mangler på et produkt du mottar fra Ringdal Garden ber vi deg ta kontakt med oss slik at dette kan rettes opp i. Vi vil i første omgang forsøke å gi fjernhjelp, men vil i noen tilfeller be om at produktet sendes oss i retur slik at det kan undersøkes. Finner vi feil eller mangler ved produktet vil vi sende et helt nytt produkt, evt. utstede en refusjon etter avtale. I henhold til norsk lov har du som forbruker 2 års reklamasjonsfrist. Garanti gjelder ikke ved produktslitasje. Produktslitasje er f.eks. slitasje på belte, drev og andre slitedeler på treningsapparater. Brente børster, oppspiste drev og annen slitasje på elverktøy. Slitasje eller defekter på møbler forårsaket av bruker, og mer. Garanti gjelder kun ved feil eller mangler som skyldes avvik i produksjon.

Retur av varer

Vi forsøker alltid å leve opp til dine ønsker og behov som kunde hos Ringdal Garden og vil behandle eventuelle returer av produkter som ikke virker på en rask og effektiv måte. For å gjøre dette forutsetter det at du spiller på lag og gjør som beskrevet under. En stor andel av returer ville kunne vært unngått hvis disse enkle stegene hadde blitt fulgt. Følg punktene i rekkefølge fra 1 til 6:
Les brukerveiledningen hvis dette følger produktet.
Søk på internett etter løsning på problemet (bruk søkemotorer som Google eller Yahoo).
Hvis produktet krever firmware kan dette ofte hentes ned fra produsentens hjemmeside.
Søk etter problemet på produsentens hjemmeside.
Send en melding til vårt kundesenter.
Hvis du fortsatt har problemer med produktet søker du om retur til Ringdal Garden. Ta kontakt med kundesenteret og oppgi ditt kundenummer, gjeldende ordrenummer og beskrivelse av problemet, så sender vi en returbekreftelse og instruksjoner om hvordan du skal gå frem.

Angrefrist

Ringdal Garden følger angrerettloven..
Du har rett til å angre kjøpet så lenge produktets innpakning ikke på noen måte er ødelagt / forringet og produktet fremstår som nytt.
Du kan kun benytte deg av angrerettloven som privatperson. Næringsvirksomheter kan ikke benytte seg av angrerettsloven. Angreretten kan ikke benyttes dersom varen ikke kan leveres tilbake i samme stand og mengde, eller skader og forringelse skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukers side. Angrerettloven kan ikke benyttes hvis forbrukeren har brutt forseglingen. Alle kostnader for porto fra og til selger belastes forbruker i sin helhet. Alle kostnader ut over vareverdi belastes forbruker i sin helhet. Velger du å benytte deg av angrerettloven for produkter som Ringdal Garden har tilpasset spesielt i.h.t. dine ønsker og behov vil forbrukeren belastes for kostandene for utført arbeid og materialer.

Hvis du ikke henter pakken ved ditt nærmeste postkontor eller henteavdeling og forholder deg passiv vil du belastes for fraktkostnader (minimum 200,-) + behandlingsgebyr pålydende 150,-.

Du kan angre kjøpet før ordren sendes fra Ringdal Garden ved å gå inn på "Min konto" og kansellere ordren. Du har benyttet deg av angreretten når Ringdal Garden bekrefter ordren avsluttet. Ordren kan ikke kanselleres etter ordrestatus er satt til "Postlagt".

Hvis du angrer kjøpet etter pakken er hentet kan du sende melding til kundeservice. Husk å legge ved ditt kundenummer, ordrenummer og varen det gjelder. Ringdal Garden vil bekrefte benyttelse av angrerett innen kort tid. (Du kan ikke returnere varen før vi har sendt deg en bekreftelse for benyttelse av angreretten). Har du mistet angrerettskjemaet som fulgte leveransen sender vi deg et nytt skjema som du tar med deg til postkontoret. Sørg for at personalet på postkontoret fester angrefristskjemaet godt på pakken før den sendes. Så raskt vi har mottatt pakken og godkjent innpakning og produkt som ubrukt vil vi refundere beløpet til din konto. Forbruker belastes for porto.

For å benytte deg av angreretten kreves det av deg at prosedyren over følges og at produktet er i ubrukt stand. Etter passerte 14 dager vil du ikke lenger kunne benytte deg av angrerettloven / angrefristloven. Vi anbefaler at du returnerer varen i en av postens pakkeforsendelser, slik at du til enhver tid kan spore pakken for å vite hvor den befinner seg.

Force Majeure

Force majeure, slik som krig, omfattende arbeidskonflikt, blokade, brann, miljøkatastrofe, alvorlig infeksjon eller annen utstrekning partens kontroll og som hindrer partene å oppfylle sine forpliktelser og lindre en fest fra det. Slikt unntak gjelder under forutsetning av at operasjonen ikke kan utføres under disse betingelsene. Den andre parten skal straks varsles om omstendighetene, bruk av denne bestemmelsen.

Tvister og lover

Norsk lov skal gjelde for alle kjøp gjort under disse vilkårene. Tvister om kjøp under disse vilkår skal utelukkende behandles av en Norsk domstol.

Eierskap

Ringdal Garden og tilhørende nettsider eies av Bygg og Hage AS, org.nr. NO 918 416 617 MVA. 

Lageradresse: Ringdal Garden CO/Bygg og Hage AS, Hedrum Ravei 102, 3270 Larvik.

NB! Ringdal Garden har ingen fysisk butikk, og sender alle ordrer fra lager. Ordrer kan hentes på lager.